Plan B, Sociocratische School in Stadskanaal (GN) is een jonge school in het noorden van Nederland. Vanaf januari 2020 is er hard gewerkt aan de totstandkoming van de school. De bedoeling was om in maart van dat jaar te starten, maar helaas kregen we wereldwijd te maken met covid-19. Na de lockdown zijn we vlak voor de zomervakantie, in juni 2020, gestart met 6 studenten (kinderen en jongeren). Op de eerste schooldag na de zomervakantie mochten we meteen al 10 studenten verwelkomen; na de herfstvakantie al 16 studenten en nu, na de voorjaarsvakantie, zijn er nog eens 6 begonnen met een kennismaking! En dat al binnen één jaar. Men weet ons al goed te vinden. En de gezinnen die ons bezoeken zijn enorm enthousiast! Onze studenten komen uit een gebied met een straal van 50+ km rondom de school naar Stadskanaal.

PlanB - PR

Je gaat naar school om te leren. Zo is dat natuurlijk ook bij ons. Alleen kijken wij anders naar leren dan de meeste andere (reguliere) scholen. Wij denken dat onderwijs heel anders kan, een PLAN B. Vandaar deze naam voor onze school.

We zijn een school voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Wij werken vanuit de intrinsieke motivatie van onze studenten. Zij kunnen zich binnen hun eigen vermogen, op hun eigen manier, in hun eigen tempo dát leren wat zij zelf graag willen leren. Vaak noemen wij dit bij ons alleen niet ‘leren’ maar hebben we het over ‘je ontwikkelen’. Voor sommige studenten heeft ‘leren’ een beetje een bijsmaak van iets móeten. Maar ‘je ontwikkelen’, dat doet iedereen vanuit zichzelf graag!

Mooi is te zien hoe snel – we bestaan immers nog niet zo heel lang – er een mooie warme groep kinderen en jongeren ontstaat die zich op geheel eigen wijze ontwikkelt en die weet dat zij er ieder toe doen. De studenten zijn met hun eigen ontwikkeling bezig maar helpen ook graag een ander die even niet verder komt. Nu al is er een heel fijne sfeer op school die niet onopgemerkt blijft! Gezinnen die bij ons komen kijken merken dit meteen en benoemen dit ook als heel bijzonder en prettig. Zij waarderen de open en geïnteresseerde houding vanuit de studenten en voelen zich welkom als gasten.

Wij zijn trots op onze kinderen en jongeren en zien de groei en ontwikkeling van hen en van de school als geheel met vertrouwen tegemoet!