STADSKANAAL   De onderwijsinspectie heeft de Sociocratische School ‘Plan B’ in Stadskanaal groen licht gegeven. Dat betekent dat de particuliere school door mag gaan.

De school is erg in trek. In korte tijd groeide die van zes naar bijna vijftig leerlingen. Het is een van de weinige Sociocratische scholen in Nederland. “Onze leerlingen komen uit Groningen, Drenthe, Overijssel en zelfs Duitsland”,  zegt Daniëlla Schenk.

Samen met Coen Withoff opende ze in juni 2020 de school. De school geeft les op basis van gelijkwaardigheid tussen de leerlingen en leerkrachten.  “We gaan uit van vertrouwen en vrijheid. Daarmee komt ook verantwoordelijkheid.”

De school moet net als andere scholen voldoen aan een basisniveau. Maar als een kind rekenen niet leuk vindt, laat hij de sommen dan niet links liggen? “Nee”,  zegt Schenk. “Leren kan ook door ‘saaie’ lesstof een creatieve draai te geven. Rekenen kun je op verschillende manieren inzetten. Als een leerling bijvoorbeeld heel erg van koken houdt, moet hij zelf berekenen en afwegen hoeveel gram hij nodig heeft om bijvoorbeeld broodjes te bakken. “

Ouders brengen hun kroost speciaal op de school vanwege de vernieuwende onderwijsmethode. Daarin mogen leerlingen uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs zelf bepalen hoe en in welk tempo ze leren. Het kind mag ontdekken. “We kijken naar welke behoeften het kind heeft en geven elkaar de ruimte.”

Dat betekent niet dat leerlingen de hele dag kunnen spelen. “We zijn natuurlijk een school en geen speeltuin, maar kinderen kunnen ook spelend leren. “

“Dat wij nu goedkeuring van de inspectie hebben, betekent dat we hiermee doorgaan. We hoeven geen heel grote school te worden. Onze leerlingen willen we écht kennen en niet alleen bij naam. “

Bron: Dagblad van het Noorden – 06 april 2022 – Luuk Sporrel