Met zijn boek ‘Karel Magische Schoenen’ debuteerde auteur René Klunder (67) vorig jaar. De gepensioneerde basisschool leraar en -directeur won er een publieksprijs mee. Door het hele land geeft hij gastlessen. Onlangs was hij te gast op Plan B School in Stadskanaal. „Met mijn presentatie op scholen maak ik het probleem van pesten bespreekbaar en tegelijkertijd laat ik zien hoe belangrijk lezen is.”

In ‘Karel Magische Schoenen’ koopt hoofdpersoon Karel in een kringloopwinkel een paar grote rode schoenen. Het blijken magische schoenen, waarmee hij zich kan wapenen tegen pesters op school.

Zijn enige vriend, Duitse herder Castor, kent ook de geheime krachten, maar verder mag niemand er van af weten, anders zouden de magische schoenen gestolen kunnen worden. Door de magische schoenen kan Karel zich niet alleen beter verdedigen, maar groeit ook zijn zelfvertrouwen.

Zegt wel wat
Op Plan B School in Stadskanaal waren zeven kinderen aanwezig bij de presentatie. André Degen is sinds mei 2020 verbonden aan de Sociocratische School. Hij doceert Talen en Burgerschap. Daarnaast is hij schrijver en dichter, wat voor hem de les een extra dimensie gaf. „De aanwezigheid bij de gastles van René Klunder was voor onze studenten niet verplicht, maar dat er zich zeven hebben aangemeld zegt wel wat. Het thema pesten is en was actueel en beladen. We hebben er al eens een project aan gewijd.”

Het tweede boek van René Klunder is getiteld ‘Raadsel uit de oorlog’ en verschijnt in september. Een deel van de opbrengst van zijn boeken gaat naar de Kindertelefoon.

Bron: Kanaalstreek / Dagblad van het Noorden – 18 juni 2024 – Rie Strikken

Stuur een bericht
Hallo,
Wat kunnen we voor u betekenen?