STADSKANAAL – Een geitenwollensokkenorganisatie. Dat was de eerste indruk die uw verslaggever had van de sociocratische school. Na een interview in ‘Hemd van het Lijf’ met oprichter Coen Withoff (Kanaalstreek 14 juli 2021), ben ik helemaal om. Ik volg de ontwikkelingen met belangstelling. Saillant detail: het leek Coen Withoff zelf in eerste instantie ook een geitenwollensokken club.

Bijna 50 leerlingen
Coen Withoff studeerde aan de Hogere Informatica Opleiding, maar hij voelde zich aangetrokken tot de PABO. De praktijk vond hij prachtig, de opdrachten vreselijk. Het werken met kinderen vond hij ook geweldig, maar de toenemende bureaucratie ging hem zodanig tegenstaan, dat hij met bloedend hart uit het onderwijs stapte. Uit nieuwsgierigheid kwam hij op een sociocratische school terecht en kreeg hij plezier in het onderwijs terug. Withoff: Het idee van de geitenwollen sokken had ik al snel bijgesteld.”

In 2020 begon hij samen met collega Daniëlla Schenk zijn eigen sociocratische school. Plan B noemden ze die. In de leegstaande Westerschool in Stadskanaal-Noord startten ze met zes leerlingen. Inmiddels zijn het 45 en ze zijn op weg naar 50.

Withoff: “We bieden onderwijs aan leerlingen van vier tot 21 jaar. Er zijn geen jaargroepen of niveauklassen. We gaan uit van ‘natuurlijk’ leren. De leerling ontwikkelt zich namelijk binnen het eigen vermogen, op de eigen manier, in het eigen tempo met het sociocratisch overleg- en besluitmodel. De sociocratische school is niet geschikt voor ieder kind. Maar dat is het reguliere onderwijs ook niet.”

Geschikte school
De leerlingen Lizzy, Floris en Josefien willen graag op de foto voor De Kanaalstreek. Floris: “In Katwijk stond mijn moeder altijd in de krant, nou sta ik er ook eens in. Yes, ik word beroemd!” Zijn vader werkt aan de TU Delft en zijn moeder Marleen Dijkdrent, is kunstenaar. Dijkdrent: “Toen Floris drie jaar was heeft hij zichzelf leren lezen. We hebben zeven jaar gezocht naar een geschikte school voor hem. In Leiden ging hij al naar een sociocratische school. Als hij thuiskwam was er altijd een explosie van creativiteit. Hij kon zijn energie er niet ten volle kwijt.”

Op onze plek
De familie verhuisde speciaal voor de kinderen naar Eerste Exloërmond, zodat Floris en zijn zus Josefien naar Plan B konden. Dijkdrent: “We zijn hier zo ontzettend op onze plek. Ik heb mijn werk even op een laag pitje gezet. Op school doe ik vrijwilligerswerk, ik ben ook tekenjuf.”

Ouderparticipatie is sowieso groot op Plan B. Meerdere gezinnen zijn speciaal voor de school naar Stadskanaal of omgeving verhuisd. Ze zijn afkomstig uit Hoorn, Utrecht en Duitsland. Maar ook in Stadskanaal zelf wonen leerlingen.

De stap naar Plan B is altijd weloverwogen. Na een eerste intakegesprek volgt een kennismakingsperiode van vier weken. Een leerling uit Bellingwolde had al vier scholen ‘versleten’. Angstig onder de rokken van zijn moeder kwam hij binnen. Withoff: Bij vertrek vroeg Xavier: “Mag ik morgen weer komen?”

Locatie is ideaal
Coen en Daniëlla werken samen met vier parttime collega’s. De locatie is ideaal. Withoff: “Het gebouw is fijn, er is buiten veel ruimte voor de leerlingen, op het school- plein en op het sportveldje. In de omgeving zijn geitjes en andere dieren. Stadskanaal-Noord is een landelijke, rustige omgeving. En niemand heeft last van geparkeerde auto’s van de ouders.
Onlangs zei iemand tegen mij dat we toch ook wel een beetje een visitekaartje zijn voor Stadskanaal. Daarover hou ik me op de vlakte, maar ik voelde me wel gevleid. We hebben bij de eigenaar van het gebouw, dat is de gemeente, aangegeven dat we graag willen blijven.”

Kijk voor meer informatie op www.planbschool.nl

Bron: Kanaalstreek / Dagblad van het Noorden – 09 februari 2022 – Rie Strikken